Saturday, February 28, 2009

Rapport

Käraste blogg och läsare, Jag sitter nu i Eriks lägenhet, på den svenska ambassaden i Moskva och häller i mig chai för att värma upp min stelfrusna kropp & knopp. Efter rysk souvenirshopping på en marknad utanför Moskva har jag blivit två ryska dockor + två ullsjalar rikare samtidigt som jag blev fattigare på både pengar och värme. Rysslands gigantiska huvudstad gjorde inga större intryck den första dagen: grått snöoväder, smutsiga bilar, instängda arga ryssar och alldeles för höga priser. När mörkret föll förändrades min känsla av besvikelse till fascination. De trista fasaderna, misären och överbefolkningen doldes av otaliga, blinkande ljuseffekter mot den svarta vinternatten. Jag slogs av livet i staden och imponerades av det stora nöjesutbudet i form av fina restauranger, coola barer och märkliga klubbar. Moskvaborna är höjdare på att festa! Med ny energi och nyfikenhet blev min andra dag som turist mer lyckad och händelserik. Imponerande konst, spännande stadsvandring, fantastiskt utsmyckade tunnelbanestationer, billig och effektiv svartaxi, översminkade/stylade ryska kvinnor och en väldig massa päls! Jag insåg snart att min svårighet att upptäcka det sanna Moskva berodde mest på mina starkt bristande språkkunskaper samt sammanhanget jag befann mig i och inte på avgaserna, vädret eller de mer eller mindre alkoholiserade invånarna. Hit vill jag och kommer jag att åka igen - då med mer kött på benen (i form av språk) och med denna resans värdefulla erfarenheter. Tack vare mitt Moskva-vana sällskap i form av Eriks vänner på ambassaden kunde jag utan svårigheter ta mig fram och utforska en liten del av vad Moskva har att erbjuda. Jag är otroligt nyfiken på den ryska sociala storstadskulturen, men även på hela landets fördelning av resurser och tankesätt. Nu ska jag förvandla mig från en trött babusjka till en partypingla - Norska försvarssekreteraren Odin ställer till med 70-talsfest och det kan man inte missa! Bilder kommer så småningom! PUSS

No comments: