Wednesday, April 21, 2010

Ulaan Baatar

Hej och vi har paborjat kapitel tre pa var resa: Mongoliet. Tagfarden fran Beijing (varade i ca 27 h) var mycket rogivande. Jag njuter verkligen av att vaggas av taget, titta ut genom fonstret . Sa manga varldar och landskap det finns pa var jord. Taget ankom Ulaan Baatar i formiddags och vi har hunnit vandra runt i den mycket markliga huvudstaden. Pa stora gator, bland sopor, hundar, manniskor, talt och torg (usch jag tycker att hundarna ar sa laskiga). I morgon ska vi ut pa en langre tur - halsa pa tre olika nomadfamiljer, rida bade kamel och hast och aka langa strackor genom oknen med bil. Till sallskap har vi 3 killar som ville hanga pa, en tolk och en chauffor. Det kanns markligt att vara har och jag saknar varme och karlek, nybakta scones och frisk luft. Men med nya friska tag i morgon kommer jag sakerligen pa andra tankar! PS. Bilder verkar det inte bli forran jag kommit hem. Kina hade naturligtvis sparrat blogspot sa jag kom inte at min blogg och jag vet inte om jag kommer att fa tid over till bloggen nar jag kommer hem fran var utflykt i Mongoliet. Aja vi far se.

1 comment:

PETER G LUGNEGÅRD said...

Vilken resa! Mongoliets folk och ekonomi har lidit tungt av den exceptionella vinterkylan. Ett stort land med liten befolkning beroende av sin boskap. Och under historien har mongolerna dominerat stora delar av asien inklusive Kina och Ryssland ... Ser framemot rapport under resan till Moskva!